Retur / Reklamation

Ångerrätt

Vi på Designliving.se vill självklart att du skall vara nöjd med dina inköp hos oss, därför har du alltid fjorton (14) dagars ångerrätt med full återbetalning i enlighet med den lagstadgade ångerfristen. Om du vill skicka tillbaka din vara så betalar du endast den kostnad (returfrakten) som uppstår i samband med att du skickar tillbaka varan till oss. Vi kan komma att fråga dig om varför du vill returnera dina mottagna varor, men du är inte skyldig att motivera ditt beslut. Anledningen till att vi är intresserade av att veta varför du vill ångra ditt köp är för att detta ger oss kunskap om hur vi ska kunna förbättra våra varor och tjänster. Ångerfristen räknas från den dag då du hämtar ut eller kvitterar varan från någon av våra fraktpartners eller ombud. Om du vill nyttja din ångerrätt måste du informera oss via e-post som skall innehålla ordernummer, upphämtningsadress samt dag (vardag 08:00-17:00). Upphämtning kan ske tidigast två arbetsdagar från att vi har mottagit ditt mail. Varan och emballaget måste vara i väsentligt oförändrat skick, vilket innebär att den inte får vara använd och den måste återsändas i sin originalförpackning. Utan originalförpackning så kan vi ej acceptera en retur i enlighet med ångerrätten. I de fall som originalförpackningen är öppnad på ett sådant sätt som gör att den inte går att sälja som en ny vara kan det bli aktuellt med avdrag på summan som vi betalar tillbaka på grund av att vi måste sälja varan till ett reducerat pris.

Reklamationer

Om du mottager en skadad vara så skall du alltid skicka ett meddelande till oss på info@shop4you.se senast fem (5) dagar efter att du har mottagit din leverans så hjälper vi dig så skyndsamt som möjligt. Meddelandet skall innehålla ordernummer och namn samt att du skall specificera vilka delar som är skadade. För att vi skall kunna avgöra var skadan har uppstått vill vi att ni även bifogar bilder på samtliga skador som förekommer på varan. Om det finns möjlighet så kommer vi alltid att först ersätta den/de skadade delarna utan att du behöver skicka in de skadade delarna. Om vi inte har tillgång till reservdelar så kommer vi att skicka en ny vara så snart som möjligt. Om felet på varan är av mindre karaktär så kan du tillsammans med vår kundtjänst komma överens om prisavdrag på varan istället för att få en ny reservdel eller en ny vara. Tänk på att alltid spara originalförpackningen då vi oftast väljer att hämta tillbaka den skadade varan/delarna i de fall där vi skickar ut en ny vara till dig. Utan originalförpackning så kan vi ej acceptera en reklamation av varan.

Garanti

Vi säljer alla våra produkter med ett (1) års garanti. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns redan vid mottagandet. Om du upptäcker något fel vid leverans, vänligen kontakta vår kundtjänst snarast . Enligt Konsumentköplagen skall en felaktig vara reklameras inom två månader från det att köparen märkt felet. Vill du utöva denna reklamationsrätt, var snäll att kontakta vår kundtjänst, så att vi kan hjälpa dig vidare. Din orderbekräftelse/kvitto gäller som garanti. Spara detta eftersom det krävs om du vill nyttja din garanti. Observera att andra regler för garanti gäller företag, vänligen kontakta vår kundtjänst för mer information om garanti för juridiska personer. Om inget annat anges gäller endast 3 månaders garanti för företag.

Frakt i samband med reklamation och retur

Vid nyttjande av ångerrätt eller i samband med en reklamation kommer vi att boka en upphämtning av varan på en vardag mellan kl 08:00-17:00. Vi kan dessvärre inte boka en specifik tid för upphämtning då detta inte är möjligt enligt våra fraktpartners rutiner. Om ni inte har möjlighet att själva vara hemma under dessa tider är det bra om ni har möjlighet att tillse att en annan person är hemma. Finns inte denna möjlighet går det att avtala upphämtning hos en granne alternativt upphämtning på er arbetsplats. Kontakta vår kundtjänst för att avtala om en specialupphämtning då särskilda krav finns på varans tillgänglighet i samband med att våra fraktpartners hämtar upp varan. Returfrakten bokas alltid av Designliving.se. Vid nyttjande av ångerrätten så står du alltid för returfrakten.

Godkännande av returer och reklamationer

Efter det att vi har mottagit din returnerade/reklamerade vara kommer vår returavdelning att inspektera varan. Efter att returen/reklamationen har godkänts kommer vår kundtjänst att ta kontakt med dig för att avtala om en ny leverans alternativt om full återbetalning av varan. Vi jobbar hårt med att hantera alla ärenden så snabbt som möjligt, vanligtvis så tar det maximalt 10 arbetsdagar. Om en beställningen är gjord av en juridisk (företag) person så gäller inte ångerrätten enligt ovan.