Allmänna Villkor

Dessa villkor är tillämpliga på alla avtal som ingåtts på distans mellan dig som kund och Designliving.se som säljare. Designliving.se är ett varumärke som ägs och marknadsförs av: Designliving.se

Mindre fel och avvikelser kan förekomma i information och specifikation beträffande varan utan ansvar för Designliving.se. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej garanteras att återge varans exakta utseende. Vid eventuella fel i angivande av en produkts lagerstatus förbehåller sig Designliving.se att korrigera detta i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har du alltid rätt att avboka din beställning hos Designliving.se.

Ångerrätt

Vi på Designliving.se vill självklart att du skall vara nöjd med dina inköp hos oss, därför har du alltid fjorton (14) dagars ångerrätt med full återbetalning i enlighet med den lagstadgade ångerfristen. Om du vill skicka tillbaka din vara så betalar du endast den kostnad (returfrakten) som uppstår i samband med att du skickar tillbaka varan till oss. Vi kan komma att fråga dig om varför du vill returnera dina mottagna varor, men du är inte skyldig att motivera ditt beslut. Anledningen till att vi är intresserade av att veta varför du vill ångra ditt köp är för att detta ger oss kunskap om hur vi ska kunna förbättra våra varor och tjänster. Ångerfristen räknas från den dag då du hämtar ut eller kvitterar varan från någon av våra fraktpartners eller ombud. Om du vill nyttja din ångerrätt måste du informera oss via e-post som skall innehålla ordernummer, upphämtningsadress samt dag (vardag 08:00-17:00). Upphämtning kan ske tidigast två arbetsdagar från att vi har mottagit ditt mail. Varan och emballaget måste vara i väsentligt oförändrat skick, vilket innebär att den inte får vara använd och den måste återsändas i sin originalförpackning. Utan originalförpackning så kan vi ej acceptera en retur i enlighet med ångerrätten. I de fall som originalförpackningen är öppnad på ett sådant sätt som gör att den inte går att sälja som en ny vara kan det bli aktuellt med avdrag på summan som vi betalar tillbaka på grund av att vi måste sälja varan till ett reducerat pris.

Reklamationer

Om du mottager en skadad vara så skall du alltid skicka ett meddelande till oss på info@Designliving.se senast fem (5) dagar efter att du har mottagit din leverans så hjälper vi dig så skyndsamt som möjligt. Meddelandet skall innehålla ordernummer och namn samt att du skall specificera vilka delar som är skadade. För att vi skall kunna avgöra var skadan har uppstått vill vi att ni även bifogar bilder på samtliga skador som förekommer på varan. Om det finns möjlighet så kommer vi alltid att först ersätta den/de skadade delarna utan att du behöver skicka in de skadade delarna. Om vi inte har tillgång till reservdelar så kommer vi att skicka en ny vara så snart som möjligt. Om felet på varan är av mindre karaktär så kan du tillsammans med vår kundtjänst komma överens om prisavdrag på varan istället för att få en ny reservdel eller en ny vara. Tänk på att alltid spara originalförpackningen då vi oftast väljer att hämta tillbaka den skadade varan/delarna i de fall där vi skickar ut en ny vara till dig. Utan originalförpackning så kan vi ej acceptera en reklamation av varan.

Garanti

Vi säljer alla våra produkter med ett (1) års garanti. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns redan vid mottagandet. Om du upptäcker något fel vid leverans, vänligen kontakta vår kundtjänst snarast . Enligt Konsumentköplagen skall en felaktig vara reklameras inom två månader från det att köparen märkt felet. Vill du utöva denna reklamationsrätt, var snäll att kontakta vår kundtjänst, så att vi kan hjälpa dig vidare. Din orderbekräftelse/kvitto gäller som garanti. Spara detta eftersom det krävs om du vill nyttja din garanti. Observera att andra regler för garanti gäller företag, vänligen kontakta vår kundtjänst för mer information om garanti för juridiska personer. Om inget annat anges gäller endast 3 månaders garanti för företag.

Frakt i samband med reklamation och retur

Vid nyttjande av ångerrätt eller i samband med en reklamation kommer vi att boka en upphämtning av varan på en vardag mellan kl 08:00-17:00. Vi kan dessvärre inte boka en specifik tid för upphämtning då detta inte är möjligt enligt våra fraktpartners rutiner. Om ni inte har möjlighet att själva vara hemma under dessa tider är det bra om ni har möjlighet att tillse att en annan person är hemma. Finns inte denna möjlighet går det att avtala upphämtning hos en granne alternativt upphämtning på er arbetsplats. Kontakta vår kundtjänst för att avtala om en specialupphämtning då särskilda krav finns på varans tillgänglighet i samband med att våra fraktpartners hämtar upp varan. Returfrakten bokas alltid av Designliving.se. Vid nyttjande av ångerrätten så står du alltid för returfrakten.

Godkännande av returer och reklamationer

Efter det att vi har mottagit din returnerade/reklamerade vara kommer vår returavdelning att inspektera varan. Efter att returen/reklamationen har godkänts kommer vår kundtjänst att ta kontakt med dig för att avtala om en ny leverans alternativt om full återbetalning av varan. Vi jobbar hårt med att hantera alla ärenden så snabbt som möjligt, vanligtvis så tar det maximalt 10 arbetsdagar. Om en beställningen är gjord av en juridisk (företag) person så gäller inte ångerrätten enligt ovan.

Betalning

Det priset som visas när Beställningen görs är det pris som Kunden ska betala. Alla priser är inklusive moms, frakt och andra eventuella avgifter. Betalningsvillkor finns angivet på sidan beroende av vilket betalningsalternativ som du har valt. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en leveransavgift för ovanligt tunga, stora eller värdefulla produkter. I dessa fall informeras du tydligt om detta på produktsidan i kassan samt i din orderbekräftelse. Vi förbehåller oss rätten att korrigera fel och att ändra eller uppdatera information när som helst och utan förvarning. Om fel pris skulle ha visats för en produkt som du har beställt så kommer vi naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrekta priset innan vi bearbetar din Beställning. Designliving.se reserverar rättigheten att häva köpet om produkten av någon anledning inte finns tillgänglig på vårt lager, vi kommer i första hand erbjuda dig en liknande vara. Om vi inte kan leverera varan så återbetalar Designliving.se dina pengar på samma sätt som du ursprungligen gjorde din betalning till oss.

Betalningsalternativ

Kreditkort: Visa, MasterCard och American Express När du betalar med kreditkort är din kortinformation säkrad genom SSL. Visa och MasterCard har förbättrat säkerheten när det gäller att betala på internet vilket innebär att du måste identifiera dig med ytterligare ett lösenord när du handlar med ditt kort på internet. Du måste först ansluta ditt kort till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode, vilket du kan göra kostnadsfritt genom din bank. Vi är anslutna till denna tjänst och om du upplever problem med att betala, kan detta beror på att du inte är ansluten till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode.

PayPal

PayPal är en betalningsmetod som döljer dina ekonomiska uppgifter så att du inte behöver dela dem online.

Klarna – Betala med faktura efter leverans

Om du väljer att betala med Klarna faktura, kommer du att få en faktura hemskickad när du fått hem din beställning. Du har då 14 dagar på dig att betala denna faktura. För mer information besök webbplatsen Klarna.se.

Vi förbehåller oss dock rätten att inte alltid erbjuda alla betalningssätt. Presentkort och rabattkoder tillhandahålls uteslutande i elektronisk form.

Säkerhet

Alla sidor där din personliga eller betalningsuppgifter krävs krypteras för ökad säkerhet. Vi använder SSL (Secure Socket Layer).

Kvitto

Ett kvitto skickas till dig så snart vi har mottagit din betalning.

Betalningspåminnelse

Om du har valt alternativet Klarna faktura och inte betalt för din vara inom den tid som är utsatt på fakturan kan du komma att få en betalningspåminnelse. All kontakt gällande detta skall ske med Klarna då de har tagit över ansvaret för faktureringen. Du hittar kontaktinformation till dem på Klarna.se.

Betalningshantering

Vi kommer att skicka din beställning så snart vi har tagit emot och behandlat din betalning. Tiden det tar att behandla din betalning beror på betalningsmetod.

Fraktkostnad

Alla beställningar som skickas inom Sverige är fraktfria! Vi förbehåller oss rätten att ta ut en leveransavgift för ovanligt tunga, stora eller värdefulla produkter. I dessa fall informeras du tydligt om detta på produktsidan, i kassan samt i din orderbekräftelse.

Leveranstid

Vår leveranstid är 3-7 arbetsdagar. Skulle detta mot förmodan ej kunna uppfyllas försöker Designliving.se alltid meddela detta så snart vi kan. Eventuella lagerförändringar kan uppstå, vilket kan ge en fördröjd leveranstid som Designliving.se ej kan påverka. Då vi samarbetar med fraktpartners såsom Posten, Schenker, DHL och UPS kan situationer som är utom vår kontroll uppstå. Vid försenade leveranser som är utom vår kontroll kan vi ej ge någon ersättning för detta.

Efter att vi har mottagit din betalning skickar vi en orderbekräftelse och förbereder din beställning för leverans. Så fort vår logistikpartner har hämtat din beställning från vårt lager kommer vi att skicka en leveransbekräftelse med ett sändningsnummer. Med detta sändningsnummer kan du följa din leverans online. Om du har beställt flera produkter vill vi göra dig uppmärksam på att dessa kan levereras olika dagar. För produkter som har flera paket kan ibland även dessa levereras på olika dagar på grund av att vikten på paketet överstiger vad den normala posthanteringen får hantera, paketet skickas då med respektive fraktpartners logistikavdelning.

Fraktpartners

Vi arbetar med följande logistikpartners:

  • Posten
  • UPS
  • Schenker
  • DHL

Följ beställningen

Så fort beställningen skickats från vårt lager kommer du att få ett e-postmeddelande med en leveransbekräftelse. Det här meddelandet innehåller ett spårningsnummer så att du kan följa den aktuella statusen för din beställning.

Leveransvillkor

Vi levererar för närvarande endast till adresser inom Sverige. Om du vill ha din beställning levererad till ett annat land ber vi dig att ta kontakt med vår kundtjänst.

När du gör en beställning kommer du att erbjudas möjligheten att välja en leveransadress som skiljer sig från din betalningsadress. Detta gör det möjligt att få din beställning skickad till din arbetsplats, fritidsbostad eller någon annan önskad destination. Detta är endast möjligt om du betalar din order med Visa eller Mastercard. Klarna faktura godkänner endast leverans till din folkbokföringsadress.

Våra fraktleverantör, behöver någon närvarande vid leveransadressen för att underteckna mottagandet. Om du inte är anträffbar vid första leveransförsöket kommer våra fraktpartners att lämna din beställning på närmsta serviceställe. Du kommer då att få en avi hemskickat med information var och när du kan hämta ut leveransen. Det kommer även vara nämnt inom vilket datum beställningen måste hämtas ut innan den returneras till oss. Du har även möjligheten att se den senaste statusen via sändningsnummer som vi skickade till dig i leveransbekräftelsen.

Om du inte har fått din beställning inom 7 arbetsdagar efter det att statusen har ändrats till "skickad", vänligen kontakta vår kundtjänst. De kommer att hjälpa dig hitta din beställning. När du gör detta ska du ha ditt ordernummer tillhands.

Om leverans eller avhämtning försenas genom att du på orimliga grunder vägrar ta emot försändelsen eller om du inte inom två veckor efter vårt första leveransförsök till dig accepterar leveransen eller hämtar produkten på avhämtningsstället har vi (utan att det påverkar våra andra rättigheter och möjligheter) rätt att:

Inte längre erbjuda leverans eller avhämtning av produkten och meddela dig att vi omedelbart häver Avtalet. I sådant fall kommer vi återbetala köpesumman till dig eller till ditt kredit- eller betalkortsföretag. Vi förbehåller oss rätten att behålla 500:- för administrationskostnader som har uppkommit för oss på grund av att du inte har tagit emot eller hämtat ut din beställning, administrationsavgiften täcker kostnaden för hanteringen av returen samt kostnader för frakten till dig och returfrakten till vårt lager.

Rabattkoder

Rabattkoder med begränsad giltighet, som distribueras som en del av en kampanj och inte kan köpas, får bara användas en gång och enligt de villkor som fastställts för varje enskild kupong. Vi förbehåller oss rätten att exkludera vissa märken eller produkter från rabatten. Vid inlösen av en rabattkod, måste din Beställning uppfylla lägsta beställningsvärde för kupongen. Det är inte möjligt att få kontanter eller kredit för helt eller delvis outnyttjade rabattkoder. Rabattkoder måste lösas in innan du bekräftar din Beställning. Det är inte möjligt att återbetala dig rabatten när du redan har gjort ditt köp. Rabatter kan inte lösas in mot kontanter och uppbär inte heller någon ränta. Det är inte tillåtet att överlåta rabattkoder till tredje part. Endast en rabattkod kan användas per Beställning. Rabattkoden kan ej kombineras med andra erbjudanden. Om beställningsvärdet överstiger rabattkodens värde, kan betalningen kompletteras med något av de betalningssätt som finns tillgängliga. Om det totala beställningsvärdet understiger rabattkodens värde får du inte utbetalt resterande värde i pengar. Om du returnerar delar av eller hela Beställningen och det inte gavs några garantier avseende rabattkoden, kan vi inte erbjuda dig en ny kod som ersättning. Om du har använt en kampanjkod vid ditt köp så förbehåller vi oss rätten att debitera dig för det ursprungliga priset på de varor som du behåller, om – på grund av ditt återkallande – det totala värdet av beställningen faller under det respektive värdet av kampanjkoden.

Inlösen av presentkort

Du kan köpa presentkort som kan användas vid köp av Shop4you.se - produkter. De kan användas av dig eller av någon annan. Dessa presentkort skickas till dig per e-post. Presentkort kan inte användas för att köpa ytterligare presentkort. Presentkort kan endast köpas med kredit- eller betalkort samt via PayPal. Presentkort uppbär ingen ränta och kan inte lösas in mot kontanter. Om presentkortet inte räcker till för den Beställning du vill göra, kan du betala det resterande beloppet med annan betalning. Du kan använda så många presentkort som du vill per Beställning och presentkort kan också kombineras med en rabattkod per Beställning.

Överföring av Risker för Varan

Risken för varan överförs till köparen när varan kommit i köparens besittning. Om du som kund bär risken för varan är du skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom händelse som inte beror på säljaren. När du ångrar ditt köp och väljer att skicka tillbaka varan, då bär du risken för varan tills dess den lämnats tillbaka till säljaren Shop4you.se.

Ändringar av villkoren

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i dessa villkor när som helst i den utsträckning ändringarna är nödvändiga för att åtgärda störningar eller för att uppfylla nya legala eller tekniska krav. Alla ändringar av dessa villkor kommer att publiceras på Designliving.se. Dessa ändringar gäller endast för de Beställningar som görs efter att ändringarna godkänts. Fortsatt användning av Designliving.se anses som ett godkännande av de nya villkoren. Ogiltighetsbestämmelser Om någon paragraf i dessa villkor eller i ett Avtal förklaras ogiltig eller inte kan verkställas av domstol så kommer resterande delar av dessa att förbli giltiga. De punkter som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd. Vad som sagts i denna paragraf om ogiltiga och ej verkställbara paragrafer gäller även för eventuella kryphål i dessa Allmänna villkor.

Tvister

I händelse av tvist mellan säljare och kund, förbinder parterna sig särskilt till att försöka nå en uppgörelse i godo innan domstolsförfarande. Tillämpligt forum vid domstolsprövning är Göteborgs tingsrätt.

Force Majeure

Designliving.se är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i hinder som Designliving.se inte kan övervinna eller om fullgörelse skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Såsom hinder enligt ovan kan nämnas naturkatastrof, medförande transporthinder, elavbrott som leder til produktionsstopp, eldsvåda eller explosion, strejk, blockad, krig, sabotage eller myndighetsåtgärd såsom t ex försäljningsförbud, transport- eller importförbud.